.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پاسخ مبهم احمدی نژاد به واشنگتن پست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دكتر محمود احمدي‌نژاد در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست آمريكا در پاسخ به سوالي درباره گزارش جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي و ادعاهاي تازه‌اي كه درباره برنامه‌هاي هسته‌اي ايران مبني بر ساخت سلاح هسته‌اي مطرح شده، گفت: اين موضوع تازه‌اي براي ايران نيست و اين‌ها همه ادعاهايي است كه دولت آمريكا در اختيار آژانس قرار داده است و اگر آژانس بخواهد قانون را رعايت كند نبايد به اين ادعاها اهميتي بدهد چرا كه طبق مقررات آژانس هيچ دولت عضوي نبايد عليه دولتي ديگر ادعايي داشته باشد.

وي ادامه داد: آژانس از جمهوري اسلامي ايران در رابطه با موضوع هسته‌اي 6 سوال اساسي داشت كه ما به همه آن‌ها پاسخ داديم و نسبت به پاسخ‌ها از آژانس تاييديه دريافت كرديم، اما امروز دولت آمريكا ادعاهاي تازه‌اي را عليه ايران مطرح مي‌كند كه در اين راستا آژانس نبايد به گونه‌اي عمل كند كه خود را مامور دولت آمريكا نشان دهد؛ بلكه بايد استقلال خود را حفظ كند تا از درجه اعتبار ساقط نشود.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه برخي از كارشناسان و مردم در واشنگتن و آمريکا بر اين عقيده هستند كه ايران نيازي به توليد اين مقدار سوخت هسته‌اي ندارد مگر اينكه بخواهد سلاح اتمي داشته باشد، گفت: تصور مي‌كنم اين ادعاي سياست‌مداران در آمريكا و واشنگتن است چرا كه مردم آمريكا با ايران مشكلي ندارند و ملت ايران نيز با ملت آمريكا مشكلي ندارد،‌ اين ادعاها توسط چند سياستمدار آمريكايي مطرح مي‌شود. تنها نيروگاه بوشهر سالانه سي تن مواد غني شده لازم دارد و اين در حالي است كه توليد ما هنوز در حد سه تن در سال است، بنابراين بايد بيشتر توليد كنيم.

رييس‌جمهور اظهار كرد: سالانه بيش از 800 هزار نفر در ايران دارو مصرف مي‌كنند كه رآكتورهاي موجود بايد داروهاي مورد نياز را براي آنها تامين كند. ضمن اينكه ما سي و دو نيروگاه اتمي براي توليد 20 هزار مگاوات برق نياز داريم كه تنها يكي از آنها راه اندازي شده و مابقي در دست مطالعه و برنامه ريزي است.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه چرا تاسيسات هسته‌اي ايران در زيرزمين قرار دارد، گفت: تاسيسات توليد سوخت در همه جاي دنيا در شرايط امن و ايمن ايجاد مي‌شود و اين ايمني براي مراقبت از نيروي انساني است و البته تاسيسات اتمي بايد از حمله هوايي در امان باشد كه در اين راستا تجهيزات نطنز و فردو در زيرزمين احداث شده است.

رييس‌جمهور تصريح كرد: تجهيزات غني سازي جمهوري اسلامي ايران در نطنز و فردو زير نظر بازرسان آژانس است و دوربين‌هاي آنها به صورت شبانه‌روزي در آنجا مشغول به كار هستند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا ممكن است به خاطر تحريم‌ها جمهوري اسلامي ايران ميزان غني سازي اورانيوم را تغيير دهد، گفت: ما براي استفاده در نيروگاه‌ها به سوخت 3.5 درصد نياز داريم كه در حال توليد آن هستيم، همچنين براي استفاده رآكتور تهران هم سوخت 20 درصد مي‌خواهيم كه آن را نيز توليد مي‌كنيم البته ما علاقه‌اي به توليد سوخت با غناي 20 درصد نداشتيم اما به لحاظ اينكه كشورهايي كه طبق قانون موظف بودند اين سوخت را به ما بدهند براي در اختيار گذاشتن آن شرط گذاشتند تا جايي كه ما مطمئن شديم ديگر علاقه‌اي ندارند اين سوخت را به ايران بفروشند مجبور شديم خودمان در جهت توليد آن اقدام كنيم و اگر همين امروز هم اين سوخت را در اختيار ما قرار بدهند ما ديگر سوخت با غناي 20 درصد توليد نمي‌كنيم چرا كه ما نمي‌خواهيم يك توليد كننده سوخت با غناي 20 درصد باشيم اما به لحاظ اينكه كشورهاي اروپايي و آمريكا به وظيفه خود عمل نكردند مجبور به سرمايه‌گذاري در اين زمينه شديم.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا حاضريد براي رفع تحريم‌ها همكاري خود را با آژانس بيشتر كنيد، اظهار كرد: جمهوري اسلامي ايران براي تحريم‌ها هيچ اهميتي قائل نيست و همكاري ما با آژانس نيز براي استفاده صلح آميز همه ملت‌ها از انرژي و براي دفاع از حق ملت ايران است و اين در حاليست كه تحريم‌ها در ايران تبديل به انرژي مثبت در جهت خودكفايي شد و امروز آنهايي كه ايران را تحريم كردند دچار بحران اقتصادي شدند چرا كه در دوره تجارت آزاد خود را از اقتصاد بزرگ ايران محروم كردند. تجربه نشان داده هر كشوري با ايران همكاري كرده سود برده و كساني هم كه همكاري خود را قطع كردند ضرر نموده‌اند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين ادعا كه در آمريكا و غرب هيچ كس باور نمي‌كند كه توليد اين مقدار اورانيوم غني سازي شده در ايران فقط براي توليد برق باشد بدون اينكه برنامه هسته‌اي نظامي وجود داشته باشد، گفت: ملت ايران اگر بخواهد بمب اتم بسازد شجاعت اعلام آن را هم دارد و از كسي نمي‌ترسد اما زماني كه تاكيد مي‌كند كه بمب اتم نمي‌سازد حتماً به دنبال آن نيست، چرا كه اصولا به آن اعتقادي نداشته و معتقد است كه بمب اتم هيچ سودي براي آن‌هايي كه آن را در اختيار دارند نداشته و آنها با بمب نتوانستند مشكلات اقتصادي و سياسي بين المللي خود را حل كنند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه بمب اتم نتوانست شوروي را از فروپاشي نجات دهد و موجب پيروزي آمريكا در عراق و افغانستان و رژيم صهيونيستي در جنگ غزه و لبنان شود، تصريح كرد: امروز بمب اتم نه تنها ديگر كارايي ندارد بلكه فقط براي كشورهايي كه داراي سلاح هسته‌اي هستند زحمت و هزينه درپي دارد. دولت آمريكا سالانه هزينه‌هاي بسياري را براي نگهداري از بمب‌هاي اتم خود متحمل مي‌شود كه اگر آنها را براي بهداشت و اشتغال مردم هزينه كند، مشكلات اين كشور برطرف خواهد شد امروزه تنها عقب افتادگان سياسي و فرهنگي به دنبال سلاح و بمب اتمي هستند.

احمدي‌نژاد اظهار كرد: دولت آمريكا هيچ گاه با ملت ايران دوست نبوده است بلكه يك دوره طولاني از يك ديكتاتوري عليه ملت ايران حمايت كرد و بعد از رفتن شاه از اين كشور نيز همواره عليه ملت ايران بوده است و طرح اين موضوعات نيز تنها يك بهانه تراشي است كه از سوي اين دولت عليه ملت ايران انجام مي‌شود.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران و آمريكا مي‌توانند در موضوعاتي مانند موضوع افغانستان با يكديگر همكاري داشته باشند، گفت: در بسياري از امور مي‌توان با يكديگر همكاري كرد مشروط بر اينكه دولت آمريكا بپذيرد عليه ملت ايران و ديگر ملت‌ها اقدامي انجام ندهد. ما مي‌توانيم براي ايجاد امنيت در افغانستان، مبارزه با مواد مخدر، ‌خلع سلاح اتمي در جهان و اصلاح اقتصاد جهاني همكاري داشته باشيم اما متاسفانه سياست‌هاي دولت آمريكا سياست‌هاي خصمانه‌اي عليه ملت‌ها است.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي مبني بر علت دشمني دولت و نظام جمهوري اسلامي ايران با رژيم صهيونيستي و محكوم كردن همواره اين رژيم توسط مسئولان كشورمان در سخنان خود گفت: اگر كسي اشغالگري، ترور، تجاوز و كشتار را محكوم كند به معناي آن است كه سخنان تحريك آميزي انجام داده و آيا رژيم صهيونيستي جز اين كار را انجام مي‌دهد؟ رژيم صهيونيستي خانه‌هاي مردم را در وطن خودشان بر سر آنها خراب مي‌كند و با به راه انداختن چندين جنگ بزرگ و انجام ترور دائما ملت‌ها و از جمله ملت ايران را تهديد مي‌كند. اين سوال مطرح است كه چرا دولت‌هاي آمريكا و متحدين او با وجود اينكه 10 هزار كيلومتر دور از فلسطين هستند به طور مطلق از صهيونيست‌ها حمايت مي‌كنند در حالي كه همه ملت‌هاي منطقه مخالف اين رژيم هستند.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: رژيم صهيونيستي يك حزب مخوفي است كه در پشت صحنه جنگ جهاني اول و دوم قرار دارد و هر جا در دنيا جنگي رخ مي‌دهد اين رژيم در آن نقش دارد.

احمدي‌نژاد به رفراندوم صوري كه در آمريكا اتفاق افتاد و در آن عنوان شد كه 300 ميليون نفر از مردم آمريكا موافق كمك به رژيم صهيونيستي هستند اشاره كرد و با بيان اينكه اين اقدام موجب شد چهره آمريكا و مردم آمريكا در دنيا خراب شود، گفت: هرگز نمي‌توان پذيرفت كه واقعا 300 ميليون نفر از مردم آمريكا صهيونيست بوده و موافق كمك به اين رژيم هستند بلكه بايد يك رفراندوم حقيقي در آمريكا برگزار شده تا معلوم شود آيا مردم آمريكا موافق هستند كه ماليات، ثروت و حيثيتشان خرج آدمكش‌هاي صهيونيستي شود يا خير؟

رييس‌جمهور تاكيد كرد: ما با آدمكشي، ترور، تجاوز و اشغالگري مخالفيم و اگر كسي اين‌ها را به رسميت بشناسد به معناي آن است كه امنيت جهان را به خطر انداخته است.

احمدي‌نژاد در خصوص به رسميت شناختن دولت مستقل فلسطيني نيز خاطرنشان كرد: ما اميدواريم كه اين اتفاق هر چه زودتر بيفتد چرا كه اين اتفاق حداقل و نقطه آغاز و مقدمه آزادي تمام سرزمين فلسطيني است. دولت فلسطين از گذشته وجود داشته و اشغالگران و حاميان آن‌ها اين سرزمين را بر هم زدند و هر زماني كه از اين سرزمين بروند مشكل برطرف خواهد شد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي مبني بر ارزيابي از بيداري اسلامي كه در منطقه شكل گرفته است، با بيان اين‌كه ما اميدواريم همه ملت‌ها آزادانه و در سايه صلح، آرامش و دوستي زندگي كنند، گفت: ملت ايران پرچمدار اين انديشه است و ما اين آرزو را براي همه ملت‌هاي دنيا به خصوص براي ملت‌هاي اروپايي و آمريكايي داريم. چرا كه معتقديم مردم اين كشورها شرايط سختي را به خاطر اشتباهات حاكمانشان بايد تحمل كنند.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه مردم اروپا و آمريكا هيچ نقشي در بحران‌هاي اقتصادي ندارند بلكه يك عده قليلي سرمايه‌دار با غارت ثروت‌ها اين بحران را بوجود آوردند، گفت: مردمي كه نقشي در اين بحران نداشتند بايد هزينه آن را بپردازند كه ظلم بزرگي است و اين در حالي است كه وقتي در لندن و پاريس مردم نسبت به اين سياست‌ها اعتراض مي‌كنند سركوب مي‌شوند و صحنه‌هاي بسيار زشتي به وجود مي‌آيد.

رييس‌جمهور اظهار اميدواري كرد: همه ملت‌ها به آزادي حقيقي رسيده و از عدالت برخوردار باشند؛ البته ملت ايران هم تا ساختن جامعه ايده آل راه طولاني در پيش دارد اما به سرعت در اين راه در حال تلاش است.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي مبني بر بازداشت دو نفر از اتباع آمريكايي در ايران گفت: سال گذشته در يك اقدام انساني و يك طرفه يكي از اين سه نفر آزاد شد و در تلاش هستيم كه اين دو نفر نيز در چند روز آينده آزاد شوند كه البته اين هم يك اقدام يك طرفه از سوي ملت و نظام جمهوري اسلامي ايران است.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا نفوذ ايران در عراق پس از عقب نشيني و خروج نظاميان آمريكايي از اين كشور افزايش خواهد يافت، گفت: ما معتقديم كه اگر آمريكايي‌ها از اين كشور خارج شوند اوضاع براي دولت و مردم اين كشور بهتر خواهد شد. ما هيچ گاه به دنبال نفوذ در هيچ كشوري نيستيم و اين ادبيات در رابطه دوجانبه ملت‌ها ادبيات غلطي است. همه ملت‌ها محترم بوده و حق انتخاب دارند، به ويژه آنكه ميان ايران و عراق يك رابطه ويژه و دوستانه‌اي برقرار است چرا كه ما متعلق به يك حوزه فرهنگي هستيم و ملت‌هاي دو كشور با يكديگر بسيار صميمي هستند و اين رابطه صميمانه ميان دولت، مجلس و گروه‌هاي سياسي عراق با ايران نيز وجود دارد. نه عراقي‌ها به دنبال نفوذ در ايران و نه ايراني‌ها به دنبال نفوذ در عراق هستند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين ادعاي خبرنگار واشنگتن پست كه بسياري از مردم آمريكا فكر مي‌كنند جورج بوش در حقيقت با سرنگوني صدام عراق را به ايران تحويل داد و باعث شد نفوذ ايران در اين كشور رو به گسترش برود، گفت: آيا واقعا آقاي بوش مي‌خواست كه يك دولت شيعي در عراق حاكم بشود؟ هرگز! مشخص است خارج از اراده وي در عراق اتفاقاتي افتاده است و مردم، دولت منتخب خود را به روي كار آوردند كه اين در نقطه مقابل خواسته رييس‌جمهور سابق آمريكا بود. روابط ايران و عراق با اين ادبيات قابل تعريف نيست چرا كه رييس جمهور سابق آمريكا اهداف خاصي را براي حمله به عراق دنبال مي‌كرد اما به نتيجه نرسيد و در واقع ملت عراق بر اراده آقاي بوش غلبه كرد.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه ما از رفتن صدام خوشحال هستيم چرا كه او دشمن ملت‌هاي منطقه بود و دستورات آمريكايي را در منطقه اجرا مي‌كرد، گفت: ما معتقديم اگر رييس جمهور سابق آمريكا بعد از سقوط صدام بلافاصله كشور عراق را ترك مي‌كرد، امروز حتما شرايط بهتري در اين كشور حاكم بود و علاوه بر اينكه مردم عراق از آمريكا تشكر مي‌كردند ما نيز اين اقدام را به عنوان يك كار مثبت تلقي مي‌كرديم اما هنگامي كه رييس جمهور سابق آمريكا اعلام كرد كه مي‌خواهد در عراق بماند آن وقت مفهوم هجوم او به عراق تغيير كرد و ديگر كسي برداشت نيت دوستانه را نداشت.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه سوريه از چه ميزان اهميت براي ايران برخوردار است و اوضاع در اين كشور چه طور ارزيابي مي‌شود، گفت: براي جمهوري اسلامي ايران همه ملت‌ها و همه جاي دنيا و هر كجا كه انساني زندگي مي‌كند اهميت دارد. براي ما لبنان،‌ تركيه، عراق، سوريه، افغانستان، پاكستان، كشورهاي حاشيه خليج فارس و تمامي كشورهاي منطقه داراي اهميت هستند و البته سوريه در خط مقدم مقاومت است و ما همواره كمك مي‌كنيم تا مسائل دولت‌ها و ملت‌ها با تفاهم حل شود.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال كه آيا درخواستي از رييس جمهور سوريه مبني بر اعمال اصلاحات در اين كشور داشتيد، تصريح كرد: ما معتقديم كه اصلاحات بايد در همه جا از جمله اروپا و آمريكا انجام شده و عدالت در اين كشورها حاكم شود چرا كه هنوز در هيچ كجا عدالت به طور كامل حاكم نيست و همه جا نياز به اصلاحات دارد اما مهم روش اصلاحات است كه البته رييس جمهور سوريه نيز اعلام كرده كه مي‌خواهد در اين كشور اصلاحاتي انجام دهد.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه چگونگي انجام اين اصلاحات بستگي به دولت و ملت سوريه دارد و مهم اين است كه هيچ كس از جمله غربي‌ها و ناتو دخالتي در اين موضوع نداشته باشند، گفت: يك ملت زماني نظرش مشخص مي‌شود كه انتخاباتي آزاد برگزار شده و مردم آزادانه راي بدهند كه من اميدوارم دولت و ملت سوريه با يكديگر تفاهم كرده و بتوانند انتخاباتي آزاد را در اين كشور برگزار كنند.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره اختلاف نظر ميان مسئولان در جمهوري اسلامي ايران و مخالفت‌هايي كه با دولت صورت مي‌گيرد، گفت: اگر بنده توقع داشته باشم كه همه همكاران من را دوست داشته باشند يك توقع زيادي است، چرا كه در ايران همه آزادند و مي‌توانند كه شخص رييس جمهور را نيز دوست داشته و يا نداشته باشند؛ در ايران قانون حاكم است و دولت قانوني مشغول انجام امور است و گروه‌هاي سياسي هم مي‌توانند نظرات خود را داشته باشند اما دولت به هيچ كس تعهد نداده كه نظرات گروه‌هاي مخالف خود را اجرا كند در همه كشورها رقابت‌هاي سياسي وجود دارد و فشار سياسي نيز بر همه دولت‌ها هست.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا ميان وي با مقام معظم رهبري اختلاف نظري وجود دارد، گفت: در دنيا نمي‌توان دو نفر را پيدا كرد كه مانند يكديگر فكر كنند اما در ايران قوانين بسيار شفاف بوده و حد و مرزها در آن مشخص است و ما نيز طبق قانون عمل مي‌كنيم.

رييس‌جمهور درباره وضعيت فعلي دو تن از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري دهم،‌ گفت: من از وضعيت آنها اطلاعي ندارم و اين در حالي است كه قوه قضاييه مستقل از قوه مجريه بوده و اين قوه مسئول رسيدگي به وضع آنان است و اگر كسي تخلف كرده باشد طبق قانون با او برخورد خواهد شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.198 seconds.